15.1.04

Surfnet / Kennisnet

quelle entreepapparazzi aan de poortff checken, staan we er mooi op?the castnog even de stand beinvloedenwinning team?www.exposeyourtalent.nlwww.exposeyourtalent.nlwww.exposeyourtalent.nlzinderende massaeen fanVictoria Koblenkavol verwachting..www.exposeyourtalent.nlthe NieuweDingenDoen crew

Camera klaar! Geluid klaar! Na 5 tellen actie: 5, 4, 3, ., .,
Expose Your Talent
Surfnet - Kennisnet

Doelgroep
Middelbare scholieren

Doel
Middelbare scholieren kennis laten maken met het bedenken, uittekenen, schrijven, opnemen, monteren en online zetten van videofilm.

Vertoningssituatie
Workshops,

Omschrijving
Om scholen en instellingen bekend te maken met de mogelijkheden van hoogwaardig internet, zoals streaming video en videoconferencing organiseren SURFnet en Kennisnet een videowedstrijd: Xposure. In relatief korte tijd worden de leerlingen enthousiast gemaakt om op een gestructureerde wijze met eenvoudige productiemiddelen het filmproductieproces te ervaren. De wedstrijd is nu alleen nog toegankelijk voor vijf zogenaamde voorbeeldscholen, maar zal in 2005 ook toegankelijk zijn voor andere scholen.

3e en 4e jaars studenten van ICT innovatiecentrum NieuweDingenDoen krijgen begin Februari 2004 van mij de opdracht om Andres Steijaert van Surfnet te overtuigen om een video-wedstrijd op poten te zetten waarmee Surfnet/ Kennisnet naar middelbare scholen kan gaan. De studenten presenteren hun ideeën over het opbouwen van een merk. De naam fveranderd al gauw van 5-minutes-of-fame in One-moment-in-time naar het uiteindelijke Exposure.

Surfnet raakt enthousiast en half mei worden de contracten ondertekent. NieuweDingenDoen schrijft een plan van aanpak, ontwikkelt een publiciteitscampagne, organiseert de workshops en sluit het project af met een gala-avond voor alle deelnemede scholieren.

Bijdrage
Initiator
Accountmanager
Procesbegeleider

11.1.04

SUN Microsystems

Laatst ben ik in een boek van [Jacob Nielsen, de grote usability goeroe] een foto tegengekomen van een paper prototype sessie. Nielsen was bezig met een restyling van de sun-website. Browsers hadden geloof ik net de mogelijkheid gekregen om kleurtjes in achtergronden te gebruiken. In de tijd dat Nielsen dus met de Amerikaanse site bezig was, namen wij bij [Harlon Communicatie] de Nederlandse dochtersite onderhanden. Ik weet dat in die tijd elementen van onze vormgeving zijn overgenomen door de 'moedersite'. Geinig.

NieuweDingenDoen

NieuweDingenDoen is een ICT-innovatiecentrum dat volledig gerund wordt door studenten van de Hogeschool van Utrecht. Teams van ICT-professionals (van rookie tot goeroe) zetten hun kennis, vaardigheden en ervaringen in voor bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties.

Het leven wordt voorwaarts geleefd en achterwaarts begrepen.

Innovatief leren heeft dus alles te maken met vooruitkijken en oog hebben voor het ongewone. Vernieuwing (waaruit een trend ontstaat) is het gevolg van creatieve geesten, originele persoonlijkheden, innovatieve levenskunstenaars. Creatief denken verandert de wereld. Het ontwikkelen van die competentie - die niet alleen voorbehouden is aan trendwatchers- staat centraal bij NieuweDingenDoen.

Doelgroep
Docenten, Studenten en (potentiele) klanten van NieuweDingenDoen.

Doel
Docenten enthousiasmeren mee te werken aan dit project.
Studenten enthousiasmeren zich in te schrijven
Klanten enthousiasmeren opdrachten aan te dragen.

Vertoningssituatie
Internet

Omschrijving
In deze fantastiche leeromgeving gaat het eigenlijk erom dat individuen elkaar stimuleren en zo collectief komen tot grotere hoogte. Docenten stimuleren studenten, studenten stimuleren elkaar en studenten stimuleren docenten.

De website is ontwikkeld door 3e jaars studenten van de Academie voor Digitale Communicatie.

Bijdrage
Initiatief
Didactisch concept
Projectmanagement
Accountmanagement

Ministerie van verkeer ...



Alex, kom eens kijken! Deze tweetalige CD-i heeft er waarschijnlijk toe bijgedragen dat onze Alex nu zo vol is van water.
Integraal Waterbeheer
Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Doelgroep
Geïnteresseerden in watermanagement (Alex !)

Doel
Inzicht geven in de problematiek van beslissingsvraagstukken die aan de orde zijn bij Integraal Watermanagement.

Vertoningssituatie
Point of Information
CD-i

Omschrijving
De bezoeker neemt de rol in van waterbeheerder en probeert zo verschillende cases op te lossen. De presentatie wordt ondersteund door twee mime-spelers die de serieuze zaak een luchtig karakter geven. Technisch gezien vooruitstrevend gebruik van video binnen CD-i.

Bijdrage
Concept
User interface ontwerp
Scenario

Allied Signal



Hoe zacht voelt hoogpolig tapijt? Deze tweetalige CD-i heeft een geweven hoofdmenu waar u als bezoeker overheen loopt.

A World of Carpeting at your feet
Allied Signal

Doelgroep
Zakenrelaties, beursbezoekers, tapijtvezel inkopers

Doel
Verkoopondersteuning voor de tapijtvezels van Allied Signal.

Vertoningssituatie
Internationale meubel- en stoffen beurs, Duitsland
CD-i

Omschrijving
In de stand liggen verschillende lopers uitgerold die leiden naar de monitoren. Het hoofdmenu gaat verder waar de loper ophoudt

Bijdrage
Scenario
Regie
Montage

Philips International



CRM will enhance Philips' ability to compete, based on understanding customers and being able to respond to their needs, wishes and desires.

Insite marketing competence
Philips International B.V.

Doelgroep
Philips Marketeers wereldwijd


Doel
Het ondersteunen van marketingmedewerkers wereldwijd met tools om kennis te delen en projecten te initieren, definieren en evalueren op gebied van Customer Relation Management.

Vertoningssituatie
Intranetomgeving

Bijdrage
Projectmanagement

Origin Nederland



The promise fullfilled Op een van de banenbeurzen konden bezoekers Origin's kreet 'Sharing the power of knowledge' pas echt ondergaan. Een video-conference applicatie maakte het mogelijk dirct in contact te treden met meerdere Originals, werkend op verschillende locaties door heel Nederland.

The power of knowledge
Origin Nederland B.V.

Doelgroep
IT-professionals (and it´s a tough market out there).

Doel
Zieltjes winnen.

Vertoningssituatie
Nationale banenbeurs. De video-conference tool gaf bezoekers direct toegang tot Origin's corporate intranet applicaties zoals de vacancy-database. Deze openheid werd hogelijk gewaardeerd door de bezoekers. Ideetje van mij.

Peugeot Nederland



Nieuwe trends uit Frankrijk - Talenten '96 Peugeot 106: een auto met een nieuwe uitstraling. Groter, moderner, robuuster en veiliger. Niet alleen een auto voor jongeren, maar voor iedereen die zich jong voelt.

106, Showroom CD-i
Peugeot Nederland

Doelgroep
Potentiele klanten

Doel
Verkoopondersteuning

Vertoningssituatie
Point of Sale - Showroom
CD-i

Omschrijving
Gebruikers kunnen in de showroom, al dan niet met verkoop personeel, de auto van hun dromen samen stellen. Motoren, uitrustingstypen, kleuren, opties, alles is in de applicatie meegenomen, ook de prijs. Is de gebruiker tevreden, dan ziet hij de auto in actie, exact zoals hij in de showroom zou staan. Wat nog steeds niet overal op internet gerealiseerd wordt deed Peugeot al in 1996.

State of the Art
Een van de eerste en zeker meest succesvolle showroomapplicaties in de Nederlandse autobranche. Na de introductie met de 106, werd het volledige Peugeot personenauto gamma op de CD-i verwerkt. De applicatie heeft verschillende awards gewonnen.

Nationaal Verzetsmuseum Overloon



Oorlog hoort in een museum Breek je met je broer als hij lid blijkt te zijn van de NSB? Help je een gewonde Engelse parachutist? Ook als je weet dat hier de doodstraf op staat? Joost Prinsen werkt in op je geweten in nationaal oorlogs en verzetsmuseum Overloon.

Gewetensvragen
Nationaal Oorlogs- en verzetsmuseum Overloon

Doelgroep
Jongeren, 12 - 18 jaar.

Doel
Bewustwording creëren over WOII

Vertoningssituatie
Point-of-Information en als onderdeel van lespakketten
CD-i

Omschrijving
Gewetensvragen is een educatief spel gericht op jongeren, waarin de Tweede Wereldoorlog en het maken van keuzen in een oorlogssituatie centraal staat. Het is nu, meer dan 50 jaar later makkelijk mensen te veroordelen, maar in hoeverre konden zij zich destijds bewust zijn van de keuzen die ze maakten? Onderga het gevoel zelf en oordeel pas daarna.

State of the Art
De user-interface verandert naar gelang de tijd verstrijkt. Gebruikers krijgen in principe nooit dezelfde vragen voorgeschoteld. Vragen worden afgestemd op de voorafgaande antwoorden. Maar het fraaiste is natuurlijk Joost Prinsen, die zich in dit soort materie helemaal kan geven. Hij kijkt je recht in de ogen aan terwijl hij je de moeilijkste vragen stelt.

Bijdrage
Concept
Scenario
Regie
User Interface ontwerp

---------------------------------------------------------------------------------------



Sta een ogenblik stil bezoeker en bedenkt dat de grond waarop gij nu vertoeft eens een van de felst omstreden sectoren was van het slagveld Overloon. Bitter is hier gevochten in man-tegen-man gevechten. Vele jonge levens, aan de slagvelden van Nuttuno en Normandië ontkomen, vonden onder deze bomen hun einde.

Oorlog hoort in een museum
Nationaal Oorlogs- en verzetsmuseum Overloon

Doelgroep
In eerste instantie de Nederlandse bevolking, in een later stadium ook internationaal publiek.

Doel
Een bijdrage te leveren aan het positioneren van het museum als 'een goed geoutilleerd, breed gedragen educatief en informatief centrum, waar voor velen enige uren educatieve recreatie wordt geboden'.

Vertoningssituatie
Eerst moet de internetsite het museumbezoek stimuleren, later zal de site het museumbezoek ook ondersteunen.

Omschrijving
In eerste instantie wordt het museum op de internet-landkaart geplaatst. De site sluit duidelijk aan bij de doelstellingen van het museum. Wij vertaalden de boodschap van Nationaal oorlogs en verzetsmuseum als "een kleurrijk museum over een zwarte periode van onze geschiedenis".

Bijdrage
account en projectmanagement

Origin



Every CEO it´s own identity. Origin had to strenghten and simplifie it´s corporate identity for global acceptance.

Corporate Design Management
Origin B.V.

Doelgroep
Originals en klanten

Doel
Ontwikkel een 'nieuwe' huisstijl, zonder het intern als zodanig te verkopen.

Media
Annual report, serviceline brochures, corporate internetsite, intranetsite.

Omschrijving
Creatief verantwoordelijk voor 'het bijschaven' van de uitstraling van Origin wereldwijd. Rapporterend aan de Corporate Communicatie manager. We introduceerden een nieuwe huisstijl via centrale productie met eigen bijdragen van landen en servicelines. De kosten werden gereduceerd en de kwaliteit werd sterk verbeterd.

KPN Media B.V.



Planet Internet - Planet der Ideen ist ein neuer Internet Service- und Content Provider mit anspruchsvollem redaktionellen Angebot auf dem deutschen Markt. Wir bieten unseren Kunden schnellen, sicheren und zuverlässigen Zugang zum Internet, sowie umfassendem Service.

Planet Internet BRD
KPN Media B.V.

Doelgroep
Mainstream access en content provider

Doel
Derde internetspeler in Duitsland worden.

Omschrijving
Formatmanager Planet Internet, KPN Media B.V. Inhoudelijk verantwoordelijk voor de Europese portal strategie en uitwerking van het branding concept. Opdrachtgever richting content- en productmanagers die per segment strategische allianties aangaan.

Bijdrage
Portal herontwerp
User interface gebruikersonderzoek