25.3.04

De weg naar Flow

De weg naar flow

De weg naar Flow
Mihaly Csikszentmihalyi
ISBN 90-5352-535-1


Ken je die momenten dat je even alle dagelijkse beslommeringen achterlaat door een unieke ervaring? Zo'n moment dat je even helemaal in een gebeurtenis opgaat en alles om je heen vergeet. Ik wel, ik heb dat tijdens het skiën, mijn verstand op nul, mijn blik zoekend naar het volgende draaipunt. Ik moet het hebben gehad tijdens mijn eerste (en laatste) bungy jump, ik heb het tijdens squash, sportklimmen, zeilen en zelfs wel eens een keer tijdens mijn werkJ. Dat zijn van die piekervaringen waarin je helemaal in het moment opgaat. Dat is Flow.

In je leven ben je bezig met drie dingen; productie, onderhoud en vrije tijd. De manier waarop je dit invult maakt de som van alle dagen tot een vormeloze massa of iets wat lijkt op een kunstwerk. Om je leven tot een kunstwerk te maken, moet je hoge doelen stellen die je bevrediging geven, daardoor moet en kun je je concentreren, waardoor je controle krijgt over je geestelijke energie, die gaat nl. naar het NU. Hart, wil en verstand zitten op een en dezelfde lijn en richten de energie op één taak.

Flow doet zich doorgaans voor als een taak opwinding veroorzaakt die je nog net onder controle kunt houden. Ik heb de afgelopen jaren geprobeerd mijn studenten op dat punt te krijgen met projecten binnen NieuweDingenDoen.

Een prima boek voor diegene die zijn balans zoekt op het gebied van kunnen, kennen, durven, proberen, ervoor gaan, concentreren.