18.2.06

Fuzzy-Logic: links-rechts


links-rechts, originally uploaded by guigui.

Om te verifieren of studenten ook wel oppikken wat docenten vertellen, moet je altijd ergens in een verhaal een duidelijk herkenbare, essentiele fout maken. Krijg je geen reactie op de fout, dan is het 'bewustzijnsniveau' in de klas op een laag pitje geweest. Niemand heeft je informatie echt 'geprocessed' zal ik maar zeggen. Niemand heeft echt iets met de stof gedaan. Je hebt tegen een lege muur staan preken.
Krijg je een reactie uit de zaal, of misschien zelfs pas later, dan weet je in ieder geval dat er bij minimaal een iemand een kwartje is gevallen. Dan heb je eigenlijk al je missie volbracht.

Ik stond twee weken terug te vertellen over creativiteit en waar dat zit in de twee hersenhelften en niemand is het opgevallen dat ik de eigenschap creativiteit toekende aan de linker- i.p.v. aan de rechterhersenhelft.

14.2.06

Uit de schaduw


Uit de schaduw, originally uploaded by guigui.

Een voorbeeld van verkeerd gebruik van polariteiten.

Je neemt een commerial op voor de staatsloterij. Daarin wordt het verwerven van materiele zaken aangeprezen. Je neemt er dan een liedje bij dat tekstueel goed past.
In dit liedje echter wordt het het verwerven van spirituele zaken aangeprezen:
- het ontwikkelen van je eigen identiteit
- het kiezen voor je bestemming.

Dat je daar als reclamemaker overheen stapt, zegt alles over de perceptie van die reclameman en wat hij zelf wil verwerven.

Uit de schaduw
Een groot en sterk verlangen
of een kleine stille wens
zolang je durft te dromen komt
vanzelf voor jou dat ene moment

Stap uit de schaduw en loop in de zon
kijk om je heen en zie wat er komt
je haalt uit elke nieuwe dag
meer dan je ooit had verwacht
meer dan je ooit had verwacht