19.1.05

Consumententrends; verharding en verdieping

"De consument valt steeds nadrukkelijker in twee groepen uiteen. Terwijl de ene groep zich verhardt, zoekt de andere naar verdieping en spirtualiteit.
Dat concludeert directeur Goos Eilander van onderzoeksbureau Trendbox."

Zingeving
"Er zal dus ook in 2005 weer veel worden nagedacht. Drie op de tien Nederlanders hebben zich voorgenomen om meer na te gaan denken over de zin van hun leven, terwijl 18% meldt meer aandacht te gaan besteden aan spiritualiteit. Door precies een kwart van de steekproef (2004: 22%) wordt voor komend jaar zelfs een opleving van het christelijke geloof voorzien, een opmerkelijke toename gegeven de ontkerkelijking in Nederland. Maar het is waarschijnlijk dat dat geloof vooral ook buiten de kerk zal worden beleefd, omdat de kerk als instituut door ruim de helft van de Nederlanders wordt afgewezen. Verinnerlijking is er ook in meer praktische zin. Tegen de trend van globalisering in verwacht bijna een kwart van de Nederlanders, dat zij zich in 2005 meer gaan richten op de eigen woonplaats of regio. Mogelijk gebeurt dat deels gedurende sabbaticals: 40% verwacht dat steeds meer mensen er een tijdje tussen uit willen. Ofwel: nadenken over het leven in de eigen beschermde omgeving, al dan niet tijdens een mooie wandeling."aldus Trendbox

En weer ben ik trendsettend bezig. Laat ik duidelijk zijn, ik kies meer de spirituele kant. De harde kant ben ik op mijn werk meermaals tegengekomen. Uit automatisme kies ik dan dan meestal dezelfde instelling. Het schijnt echter dat de kant van de verdieping, spiritualiteit, vergeving meer vrede biedt. Ik hou je op de hoogte.